ادامه ارزش وفضیلت ذکر خدا

یاد خدا احسن‏ الذکر است

در حدیثى از امام على « علیه‏ السلام » آمده است: «افیضوا(۲) فى ذکر اللّه‏ فانّه احسن
الذکر»:

در یاد خدا که بهترین ذکر است فرو روید. (و در آن غوطه ور شوید).(۳)

با توجه به جهات مذکور و نکات دیگر است که معصومین علیهم السلام، «توفیق
ذکر» و «دوام» آن را از درگاه الهى خواستار بودند.

در این باره در دعاى کمیل مى‏خوانیم:

«و أسئلکَ بجودک أن تدنینى من قربک و أن توزعنى شکرک و أن تلهمنى ذکرک»:
(خدایا) به جود و سخاوتت مرا به مقام قرب به درگاهت برسان و توفیق شکر
نعمت‏هایت را به من عنایت، و یاد خودت را به من الهام فرما!

امام سجاد« علیه‏ السلام » نیز به محضر الهى عرضه داشته است:

(۱) میزان‏ الحکمه ب ۱۳۴۴ ح ۶۴۶۵، به نقل از غررالحکم ۱۴۶۷.

(۲) «افاضوا فى الحدیث» آنها در سخن گفتن خوض نمودند. به عبارت دیگر در صحبت کردن
غوطه‏ ور شدند. (مفردات راغب).

(۳) غرر الحکم: ۱۴۷/۳۵.

«إلهى فاجعلنى ممّن إصطفیته لقربکَ و ولایتکَ وأخلصته لودکّ و محبتّکَ و ألهمته
ذِکْرَک»: معبود من! مرا در زمره کسانى که آنها را براى تقرّب به درگاهت و
دوستى‏ات برگزیده و ذکر خودت را به آنها الهام فرموده‏اى قرار ده.

امام على « علیه‏ السلام » در مناجات شعبانیه این گونه با خداوند متعال مناجات
مى‏کند:

«… إلهى ألهمنى ولها بذکرک الى ذکرک».

… معبود من! سرگشتگى به ذکر روز افزونت را به من الهام فرما.

تحیر از شدت وجد را «وَلَه» گویند(۱) و بنظر مى‏رسد که منظور حضرت از جمله
فوق این باشد که از خداوند متعال درخواست مى‏کند که او را به ذکر روز افزون
خودش موفق نماید، طورى که بر اثر چشیدن حلاوت آن و درک جاذبه‏ هاى یادش،
حالت وجد و سرگشتگى پیدا کند و ممکن است منظور حضرت درخواست توفیق
دستیابى به عشق ذکر روزافزون الهى باشد.

و درخواست ما

ما نیز به پیروى از حضرات معصومین علیهم السلام از خداوند متعال توفیق
چشیدن حلاوت یادش را خواهانیم.

«الّلهم قَوّنى فیه على إقامه أمرک و أذقنى حلاوه ذَکرک»: خدایا در این روز، توان
برپایى امر خودت را بر من عنایت فرما و شیرینى یادت را به من بچشان.(۲)

(۱) مجمع‏ البحرین طریحى.

(۲)- دعاى روز چهارم ماه رمضان

نوشته‌های مشابه