یاد خدا و شرایط آن

ادامه شرط اول

امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرماید:

«…فَانّ الشّقى من حُرِم نَفْعَ ما أوتِىَ من العقل و التجربه»: بدبخت کسى است که از عقل و تجرابه‏ اى که نصیب او شده محروم ماند.۱
یکى از نشانه‏ هاى برخوردارى از منافع عقل و خرد این است که انسان پیرامون عواملى که او را به راه راست راهنمایى مى‏ کند بیاندیشد و آنچه را که حق است درست بشناسد و با جان و دل آن را پذیرا باشد؛ چنانچه از قرآن نیز این مطلب استفاده مى‏ شود:
«انّ فى خلق السموات و الأرض و اختلاف اللیل و النهار لآیات لِأولى الالباب الذّین یذکرون اللّه‏ قیاما و قعودا و على جنوبهم و یتفکّرون فى خلق السّموات و الارض ربنّا ما خلقت هذا باطلاً سبحانَک فَقِنا عذابَ النّارِ»: مسلّما در آفرینش آسمانها و زمین و آمد و شد شب و روز، نشانه‏ هایى (روشن) براى خردمندان است؛ همانا که خدا را در حال ایستاده و نشسته، و آنگاه که بر پهلو خوابیده‏ اند، یاد مى‏ کنند، و در اسرار آفرینش آسمانها و زمین مى‏ اندیشند (و مى‏ گویند) بارالها! اینها را بیهوده نیافریده‏ اى؛ منزّهى تو! ما را از عذاب آتش نگاه دار.۲

نکته ‏ها:

۱- تنها کسانى از وجود نشانه‏ هائى که در آفرینش آسمانها و زمین است استفاده مى‏ کنند و به حق مى‏ رسند که داراى عقل و خرد هستند «انّ فى خلق السموات… لَایاتٍ لأولى الألباب»

۲- اگر «یاد خداوند متعال» و «تفکّر» در خلقت نشانه خردمندى است (اولوالالباب الذین «یذکرون اللّه‏»…و «یتفکرون») پس فراموشى و غفلت از یاد خدا نیز علامت بى خردى خواهد بود.

۳- یاد خدا و تعقل و تفکّر در خلقت باید یک برنامه مستمرّ و ادامه دارى باشد نه مقطعى؛ چرا که با استمرار عمل است که زمینه توفیق بیشتر برای انسان فراهم مى شود ‏و او را به کمال مطلوب مى‏ رساند («یذکرون اللّه‏… و یتفکرون» هر دو فعل مضارع هستند و استمرار را مى ‏رسانند)

۴- یاد نمودن از مسائل مربوط به عالم آخرت، بویژه عذاب دردناک جهنم براى انسان هاى عاقل و خردمند از اهمیت زیادى برخوردار است؛ طورى که آنها در پى یاد
خدا و تفکّر در عجایب خلقت، مصون ماندن از عذاب آتش را از محضر پروردگارشان درخواست مى‏ کنند. امید است خداوند متعال مارا از آنها قرار دهد.


۱- نهج البلاغه ، نامه ۷۸.
۲- آل عمران ، آیه۱۹۱.

نوشته‌های مشابه