«یاد خدا» و نشانه های «اهل ذکر»

نشانه اوّل

«علاقه شدید به ذکر خدا

امیر مؤمنان على« علیه‏ السلام » ذیل آیه «رجالٌ لا تلهیهم تجارهٌ و لا بیعٌ عن ذکر اللّه‏» در وصف اهل ذکر، خطبه بسیار ارزشمندى را ایراد فرموده‏ اند که ما عمده این نشانه‏ ها را از این کلام شریف استفاده کرده‏ ایم. در مورد نشانه اول فرمود: «…و إِنَّ للذکر لاَءَهلاً أَخذوه من الدنیا بدلاً فلم یشغلهم تجارهُ و لا بیعٌ عنه یقطعون به
ایّام الحیو… »: یاد خدا اهلى دارد که آن را به جاى زرق و برق دنیا برگزیده‏ اند؛ لذا هیچ داد و ستدى، آنها را از یاد خدا باز نداشته است و آنها با همین وضع، زندگى
خود را ادامه می دهند…۱

درباره «اهل ذکر» در حدیث معراج آمده است:

«اذا کُتِب الناس من الغافلین کُتِبوا من الذاکرین و لا یشغلهم عن اللّه‏ شیى‏ءٌ طرفهَ عینٍ… الناس عندهم موتى و اللّه‏ عندهم حى قیّومٌ کریم لا أرى فى قلبهم شغلاً لمخلوقٍ»: آنگاه که مردم از غافلان به شمار مى ‏آیند آنان از ذاکران قلمداد شوند. هیچ چیز به اندازه چشم به هم زدنى آنان را از یاد خدا باز نمى‏ دارد در نظر آنان مردم مردگانى بیش نیستند و خداوند در نظرشان زنده و قیوم و بخشنده است..در دل آنان دل مشغولى به هیچ مخلوقى را نمى ‏بینیم.۲

ذاکران همواره بیاد خدا هستند، مخصوصا شبها را بهترین فرصت براى «ذکر» و مناجات با او مى‏ دانند؛ چنانچه آن حضرت در وصف پرهیزگاران فرمود: «و یمسى و
همّه الذکر» در حالى داخل در شب مى ‏شود که مهمترین کارها در نظرش، یاد خدا است.۳


۱- نهج البلاغه خطبه/ ۲۲۲.

۲- محمدی ری شهری، میزان ‏الحکمه، ب ۱۳۴۴، ح ۶۴۶۴.

۳- نهج البلاغه، خطبه۱۹۳.

 

نوشته‌های مشابه