“یاد خدا” و نشانه های “ذاکران”

نشانه دوم

درحالى امر به معروف و نهى از منکر مى‏ کنند که خود عامل به معروف ‏و منتهى از منکرند.

آن حضرت (در ادامه خطبه  درباره «اهل ذکر») فرمود: «… و یهتفون بالزواجر عن محارم اللّه‏ فى أسماع الغافلین یأمرون بالقسط و یأتمرون به و ینهون عن المنکر و یتناهون عنه»: و غافلان را با فریادهاى خود متوجه کیفر محرمات الهى مى‏ کنند و به عدالت (و معروف) فرمان مى‏ دهند و خود به آن عمل مى ‏کنند؛ مردم را از بدى باز مى ‏دارند و خود به گرد آن نمى‏ چرخند….۱

چرا که اینها به معناى واقعى کلمه ذاکر خدا هستند و ذکر حقیقى همیشه با اطاعت همراه است در این باره در حدیثى از امام صادق« علیه ‏السلام » مى‏ خوانیم : «من کان ذاکرا للّه‏ على الحقیقه فهو مطیعٌ و من کان غافلاً عنه فهو عاصٍ و الطاعه علامهُ الهدایه و المعصیه علامهُ الضلاله و أصلهما من الذکر و الغفله.»: هر که براستى بیاد خدا باشد فرمانبردارى کند و هر که از خدا غافل باشد نافرمانى کند، طاعت نشانه ره یافتگى است و معصیت علامت گمراهى و ریشه هر دو یاد خدا و غفلت است.۲


۱- محمدی ری شهری، میزان ‏الحکمه، ب۱۳۴۴، ح۶۴۶۴

۲-  همان، ب۱۳۴۲، ح۶۴۵۳۰

نوشته‌های مشابه