“یاد خدا” و نشنانه های “ذاکران”

نشانه چهارم

«علمهای هدایت، و چراغهای تاریکی»

حضرت علی (علیه السلام )در ادامه کلام خود درباره اهل ذکر فرمود:

«…لَرأیتَ أعلامَ هُدىً و مصابیح دُجىً قَد حَفّت بهم الملائکه و تنزّلت علیهم السکینه و فُتحَت لهم أبواب السّماءِ و اُعِدِّت لَهم مَقاعِدُ الکرامات فى مَقعَدٍ (مقام) إطّلع اللّه‏ عَلیهم فیه فَرَضى سَعیَهُم و حَمدِ مقامهم»: آرى اگر آنها را در پیشگاه عقلتان مجسم کنیدخواهید یافت که آنها نشانه‏ هاى هدایتند، و چراغهاى تاریکى، فرشتگان آنان را در میان گرفته، آرامش بر آنها نازل گردیده درهاى آسمان به رویشان گشوده شده و مقام محترمى برایشان فراهم آمده است؛ مقامى که خداوند به آن نظر رحمت انداخته آنها را مى‏ نگرد؛ از سعى و کوشش آنان راضى و موقعیتشان را مى ‏ستاید.۱

چون خود به دانسته‏ ها و گفته ‏هاى خود به خصوص در مورد “یاد خدا” باور دارند و پیوسته آنها را در مرحله عمل رعایت مى‏ کنند؛ لذا در پرتو آن از نورانیتى خاص برخوردار مى‏ شوند.
رسول خدا« صلى‏ الله ‏علیه ‏و‏آله » درباره نقش مداومت بر عمل خیر در گفتار، کردار و اخلاق انسان فرمود: «امّا المداومه على الخیر فَیَتَشعّبُ منه: ترکُ الفواحشِ و البُعد من الطّیش و التحرّجُ و الیقینُ و حب النجاهِ و طاعهُ الرحمنِ و تعظیمُ البرهان و اجتنابُ الشیطانِ و الأِجابه للعدل و قولُ الحقّ فهذا ما أصاب العاقل بمداومه الخیر.» آنچه از مداومت بر کار نیک برمى‏ خیزد، عبارت است از: ترک زشتی ها، دور شدن از سبک سرى، بیرون آمدن از گناه و یقین و عشق به رهایى و رستگارى، فرمانبردن از خداى بخشنده، بزرگداشت برهان، کناره‏ گیرى از شیطان، پذیرش عدل و گفتار حق، اینها چیزى است که از پیگیرى در کار نیک به خردمند مى ‏رسد.۲

اینها کسانی هستند که توجه دیگران به سوى انها جلب شده و تحت تاثیر اعمال و گفتار صادقانه ایشان قرار مى‏ گیرند و راه را پیدا می کنند.

و لذا اما صادق (علیه السلام )به ما توصیه فرموده است: «کونوا دعاه الناس بغیر ألسنتکم»: با غیر زبانتان (با عمل) دعوت کننده مردم به سوى حق باشید.۳


۱- نهج البلاغه، (ادامه) خطبه/ ۲۲۲.

۲- تحف العقول، ۱۴۰۴ق، ص۱۷

۳- بحار الانوار، (ط- بیروت)، ۱۴۰۳ق، ج۶۷؛ص۳۰۹

نوشته‌های مشابه