یاد خدا و نشانه‎‎‎ ‎های ذاکران

نشانه ششم

احساس ذلّت و خوارى در برابر عظمت خداوند متعال

حضرت على« علیه ‏السلام » در ادامه خطبه خود (درباره اهل ذکر)مى ‏فرماید: «…و اُسارى ذِلَّهٍ لعظمته…»؛  آنها اسیران عظمت او هستند.۱

اینها با توجه به معرفت و شناختى که نسبت به عظمت الهى پیدا کرده ‏اند، خود و دیگران را در برابر او بسیار حقیر و کوچک مى‏ بینند، و لذا با کمال ادب و خشوع به عبادت و اطاعت او مى‏ پردازند. آن حضرت در کلام دیگرش مى‏ فرماید: طوبى لمن خشى قلبه عن ذکر اللّه‏»؛ خوشا کسى که دلش از یاد خدا بترسد.

و این ترس از مقام و عظمت الهى نه تنها بسیار خوب است، بلکه نشانه ایمان است. چنانچه در قرآن مى ‏خوانیم: «إنما المؤمنون الذّین اذا ذکر اللّه‏ وَجلت قلوبُهم و اذا تلیت علیهم آیاتهُ زادتهم ایمانا وعلى ربّهم یتوکّلون»؛ مومنان (واقعى) تنها کسانى هستند که هر وقت نام خدا برده مى‏ شود دلهاشان بر اثر یاد خدا ترسان مى‏ گردد و هنگامى که آیات او بر آنها خوانده مى‏ شود ایمانشان افزون مى‏ گردد و تنها به پروردگارشان توکل دارند.۲

«وَجَل» بمعنى پنهان داشتن ترس در دل است؛۳ در حالیکه درباره «خشیت»، گفته شده است که خشیت خوفى است همراه با تعظیم و غالبا از دانش و معرفت سرچشمه مى‏ گیرد

خداوند متعال در قرآن فرمود: «انّما یخشى اللّه‏ من عباده
العلماءُ إِنّ اللّه‏ عزیزٌ غفورٌ»؛ در میان بندگان خدا تنها دانشمندان از او مى‏ ترسند؛ خداوند توانا و آمرزنده است.۵

و این معنى جز در کسانى که اهل معرفت ‏اند تحقق نمى‏ یابد و لذا در آیه فوق، اسناد «خشیت»، به «علماء» به صورت انحصاری است. به همین خاطر بنظر می رسد «خشیت» بالاتر از «خَوف» و «وَجَل» باشد بر همین اساس ممکن است گفته شود که «خشیت»، مقامى است مختص مؤمنان عارف و زمینه ساز «خشوع» مى‏ باشد. زیرا، وقتى انسان خودش را در محضر خدای عظیم، احساس می کند حالت خشوع به او دست مى ‏دهد حالتى که بیشتر در اعضاء و جوارح انسان ظاهر مى‏ شود.۶

خواجه عبداللّه‏ انصارى (قدس سره) خشوع را بر سه درجه دانسته و گفته است:

درجه اول: تذلل براى امر خداست. (که همان عبادت در نهایت خضوع است) که بیشتر در اعضاء و جوارح انسان ظاهر مى‏ شود.

درجه دوم: استسلام حکم خدا (همراه با اظهار عجز).

درجه سوم: اتّضاع؛ یعنى خودش را پست احساس کند چرا که خداى عظیم را بر خودش ناظر مى‏بیند.۷


۱-  نهج البلاغه/ ۲۲۲.

۲- انفال/ ۲.

۳- مفردات راغب.

۴ – مفردات راغب.

۵-  فاطر/ ۲۸.

۶-  مفردات راغب.              ۷- انصاری، خواجه عبدالله، منازل السائرین (با شرح قاسانى) ص ۱۱۳ و ۱۱۴.

#یاد_خدا_لطفی_است      #اهل_ذکر_اهل_خضوع_و_اهل_خشوع_هستند

 

 

 

 

 

نوشته‌های مشابه