یاد خدا و نشانه‎ ‎های ذاکران

نشانه هفتم

«دلى مجروح از غم و اندوه دارند»

آن حضرت در ادامه فرمود: «جَرَحَ طولُ الأسى قلوبهم»: (اهل ذکر) غم و اندوه طولانى قلبشان را مجروح ساخته است.۱

«أسى» بمعنى حزن نسبت به چیزى است که فوت شده است. حضرات معصومین« علیه‏م السلام » و نیز کسانى که در خوددارى ازگناه و معصیت مانند آنها زندگى می‎ کنند، خدا را آنچنان سزاوار پرستش مى‏ دانند که
هر قدر هم به یاد او باشند و به عبادتش بپردازند، باز احساس قصور و کوتاهى ‏کرده و از وضعیّت موجود خویش نگران می ‎شوند؛ این معنى از دعاها و مناجات آنها با خداوند متعال، کاملاً محسوس و آشکار است. امّا چون چیزى را از دست نداده‏ اند و مرتکب خطائى نشده اند‏ حزن درباره اینها مطرح نیست؛ امّا آنها که غیر معصوم اند و احیانا در طول زندگى مرتکب گناهانى شده ‏و یا در عبادات خود کوتاهی‏ هائى داشته‏ اند، هرگاه به یاد خدا مى ‏افتند و عظمت و نیز آگاهى او از وضعیّت بندگانش را در نظر خود مجسم مى کنند، از گذشته‏ هاى خود نگران و محزون مى‏ شوند و افسوس مى ‏خورند که چرا آنطور شد! درباره (حزن) و اندوه، خواجه عبدللّه‏ انصارى (قدس سره) مى‏ فرماید: «حزن» ناراحتى باطن است براى آنچه که در گذشته از دست داده است و این «حزن» بر سه درجه استوار است درجه اوّل: حزن و اندوه عامّه مردم است که بر کوتاهی هائى که در خدمت صورت گرفته و نیز بر گناهانى که مرتکب شده‏ اند و بر فرصت هایى که از دست داده اند افسوس مى‏ خورند و محزون مى ‏شوند.

درجه دوم: حزن اهل اراده است؛ که آنها بر تعلق محبتشان به غیر خدا و عدم اخلاص‏شان در محبت به خداوند متعال و نیز بر اشتغالشان بر امور دنیائى و… که آنها را از شهود حق تعالى باز می دارد و نیز از آرامش و از عدم حزن بر گذشته خود، محزون مى ‏شوند.

و براى «خواصّ» حزنى نیست؛ چرا که آنها گرفتار تفرق خاطر وفقدان چیزى نمى ‏شوند؛ امّا براى دیگران محزون مى‏ شوند؛ مثل حزن رسول اللّه‏ « صلى ‏الله ‏علیه‏ و‏ آله » که بر امت خودش محزون مى ‏شدند.

درجه سوم: حزن بر عوارض است.۲


۱- نهچ البلاغه، خطبه۲۲۲

۲- منازل السائرین (با شرح قاسانى) ص ۱۰۱-۱۰۳.

 

 

 

 

نوشته‌های مشابه