فلسفه و حکمت روزه ماه مبارک رمضان
تقوای الهی
: «اى کسانى که ایمان آوردهاید روزه بر شما نوشته شده است آن گونه که بر امتهایى که قبل از شما بودند نوشته شده بود…»(یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ…) بلافاصله فلسفه این عبادت انسانساز و تربیتآفرین را در یک جمله کوتاه اما بسیار پرمحتوا چنین بیان مىکند: «شاید پرهیزکار شوید» (لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ).۱
آرى روزه عامل مؤثرى است براى پرورش روح تقوا و پرهیزگارى در تمام زمینهها و همه ابعاد…از فوائد مهم روزه این است که روح انسان را” تلطیف”، و اراده انسان را” قوى”، و غرائز او را” تعدیل” مىکند. روزهدار باید در حال روزه با وجود گرسنگى و تشنگى از غذا و آب و همچنین لذت جنسى چشم بپوشد، و عملا ثابت کند که … او مىتواند زمام نفس سرکش را به دست گیرد، و بر هوسها و شهوات خود مسلط گردد.
در حقیقت بزرگترین فلسفه روزه همین اثر روحانى و معنوى آن است، انسانى که انواع غذاها و نوشابهها در اختیار دارد و هر لحظه تشنه و گرسنه شد به سراغ آن مىرود، همانند درختانى است که در پناه دیوارهاى باغ بر لب نهرها مىرویند، این درختان نازپرورده، بسیار کم مقاومت و کمدوامند، اگر چند روزى آب از پاى آنها قطع شود پژمرده مىشوند، و مىخشکند.
اما درختانى که از لابلاى صخرهها در دل کوهها و بیابانها مىرویند و نوازشگر شاخههایشان از همان طفولیت طوفانهاى سخت، و آفتاب سوزان، و سرماى زمستان است، و با انواع محرومیتها دست به گریبانند، محکم و با دوام و پر استقامت و سختکوش و سختجانند!.
روزه نیز با روح و جان انسان همین عمل را انجام مىدهد و با محدودیتهاى موقت به او مقاومت و قدرت اراده و توان مبارزه با حوادث سخت، مىبخشد؛ و چون غرائز سرکش را کنترل مىکند بر قلب انسان نور و صفا مىپاشد.
خلاصه روزه انسان را از عالم حیوانیت ترقى داده و به جهان فرشتگان صعود مىدهد، جمله لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ (باشد که پرهیزگار شوید) اشاره به همه این حقایق است.۲
۱- سوره بقره، آیه۱۸۳
۲- تفسیر نمونه، ۱۳۷۴ش، ج۱، ص۶۲۹-۶۲۴(بطور خلاصه و با مقداری تغییر)